- Voetverzorgingstips

Voeten verdienen uw aandacht!

Wanneer u zich realiseert hoeveel kilometers u in uw leven door uw voeten wordt gedragen, dan is dit zeker geen loze kreet.
U kunt te maken krijgen met allerlei ongemakken zoals eelt, likdoorns en ingroeiende nagels. U kunt relatief eenvoudig zelf een aantal van deze ongemakken aan uw voeten voorkomen of verhelpen door het volgen van de onderstaande tips. 

Tips

Tips voor risico voeten

Dagelijks voetverzorging tips
Wanneer u uw voeten dagelijks goed verzorgt, kunt u veel voetproblemen voorkomen. Voor een goede voetverzorging gelden de volgende adviezen:

Controleer uw voeten op wondjes, kloofjes of blaren (ook tussen de tenen). Als u dit niet zelf lukt, vraag dan iemand in uw omgeving of gebruik voor de voetzolen een spiegel.
Neem u vooral geen voetbaden; hierdoor wordt uw huid te zacht en kwetsbaar.
Was uw voeten dagelijks met lauw water en liefst geen zeep.
Droog natte voeten goed af, vooral tussen de tenen (niet te hard wrijven).
Laat bij voorkeur uw nagels knippen door een medisch voetzorgverlener/MVV. Knipt u toch zelf, dan knip de nagels recht af en niet te kort. De zijkanten van de nagels groeien dan niet in de huid.
Verwijder eelt en likdoorns nooit zelf en gebruik geen likdoornpleisters en eeltverwekers.
Smeer de voeten in met bijvoorbeeld een hydraterende (vochtinbrengende) crème of een beetje babyolie. De huid droogt dan niet uit.
Draag wollen of katoenen sokken liefst zonder naden, plooien of elastiek en verschoon deze dagelijks. Heeft u toch naden in sokken of panty’s, draag ze dan binnenste buiten om de afdruk van naden op uw voeten te voorkomen.
Draag goed passende schoenen van natuurlijk materiaal. Dat vermindert de kans op blaren, likdoorns en eeltplekken.
Controleer de binnenkant van uw schoenen, met uw handen, op oneffenheden, zoals een spijkertje of een opgerolde binnenzool.
Wissel zo mogelijk dagelijks van schoenen.
Voorkom overbelasting en langdurige druk op dezelfde plekjes van uw voet.
Gebruik geen hete kruiken, want daardoor kunnen brandblaren ontstaan.
Zorg voor voldoende beweging. Voetgymnastiek (bijvoorbeeld uw voeten op en neer bewegen en er rondjes mee draaien) stimuleert de doorbloeding van uw voeten.
Voor de gezondheid van al uw bloedvaten blijft het heel belangrijk om gezond te leven en niet te roken.
Loop niet op blote voeten en zorg voor degelijke (liefst platte) schoenen die goed passen. Koop nieuwe schoenen het liefst in de namiddag en loop ze voorzichtig in.
Gebruik geen gaas en verband ter bescherming van uw voet. Dit zorgt voor te veel druk op bepaalde plekken in de schoen.
Schoenen
Confectieschoenen zijn meestal niet geschikt voor mensen met diabetes en of reuma. U kunt beter naar een speciaalzaak gaan of uzelf laten doorverwijzen naar een orthopedisch schoenmaker of een podotherapeut.

Een orthopedisch schoenmaker kan schoenen maken en aanpassen. Ook kan hij speciale zolen maken waarop u gemakkelijk loopt. Een podotherapeut maakt ook aangepaste zolen, maar maakt geen schoenen.

Let u bij het aanschaffen van nieuwe schoenen op de volgende punten:

Een goede schoen

is een halve tot een hele centimeter langer dan uw grootste teen
is breed genoeg. Uw hiel moet stevig in het hielstuk zitten
heeft een stevige hiel en zijstuk, en geeft voldoende steun
knelt niet bij de bal van de voet
is van soepel leer (leer ventileert goed)
heeft een buigzame zool met een hakhoogte van maximaal 3 centimeter
heeft een hakoppervlak van minimaal 9 vierkante centimeter om zo genoeg steun aan uw voet te bieden
biedt voldoende ruimte aan uw eigen steunzool of podotherapeutische inlegzool, zodat u uw voeten en tenen nog altijd goed kunt bewegen en afwikkelen
Liever geen stiksels binnenin de schoenen op drukpunten.
sluit goed aan. Bij voorkeur veterschoenen.

U kunt het beste 's middags naar een schoenenzaak of schoenmaker gaan. Uw voeten zijn dan vaak wat dikker en u kunt dan beter inschatten hoe groot uw schoenen moeten zijn. Pas altijd beide schoenen. Uw ene voet kan groter zijn dan de andere.

 

Goede schoenen kopen is belangrijk voor gezonde voeten

Volgens onderzoek kunt u het beste in de namiddag uw schoenen kopen. In de loop van de dag kunnen uw voeten een beetje opzwellen dus dan is de (na)middag een goed tijdstip om ze te passen.

Laat je voeten iedere keer dat je schoenen past opmeten en laat ze opmeten als je staat. Let er op dat je de schoenen aan allebei je voeten past. Veel mensen hebben namelijk 1 voet die langer is dan de andere. Wanneer dat het geval is, koop de schoenen dan op maat van de grootste voet!

Mijn persoonlijke tip: Prik blaren niet door!

Blaren worden veroorzaakt door huidwrijving. Maak ze niet kapot, maar plak er een pleister over en laat deze zitten tot de blaar er op natuurlijke wijze vanaf valt in bad of in de douche. Was het gebied waar de blaar zat dan goed schoon, gebruik zo nodig wat ontsmettend middel, en bedek de huid met een steriel verbandje.

Voetlotions

In de voetlotions die in de zomer gebruikt worden zit vaak menthol. Dit houdt de voeten namelijk lekker koel. Het nadeel van deze lotions is dat uw huid er erg droog van kan worden. Gebruik daarom in de winter een lotion waar petroleum of glycerine in zit. Dit zorgt ervoor dat uw voeten weer lekker zacht worden!

Koude voeten voorkomen? Minder pumps dragen!

Koude voeten zijn te voorkomen door minder vaak pumps of hoge hakken te dragen. Deze schoenen knellen namelijk en voorkomen een goede doorbloeding.

Loop met uw blote voeten door het zand!

In de zomervakantie is het heerlijk om met uw blote voeten door het zand te lopen. U verwijdert zo de dode huidcellen van uw huid en uw voeten krijgen ook nog eens een gratis massage!

Let wel op dat het zand niet te heet is geworden van de zon om met uw blote voeten op te lopen!

Voetverzorging

Wel of geen risicovoet iedereen heeft goede voetzorg nodig.

 

Schoenmaten